Lynx コンサートのプログラム表紙。
Cover page of Lynx concert program.
8 月 24 日の晩、わが家から近い西文化会館で開催された表記のコンサートを家内と聞きに行った。Linx は 4 人のフルート奏者からなるグループで、1997 年、東京芸術大学在学中に結成、国内外で活躍を続けており、2009 年にソニーミュージックダイレクトから,初のベスト盤 "re" を発売している。メンバーは、揃って幼い子をそれぞれ一人持つ若い母親でもある。
プログラムは次の通り。
第1部
J.S. バッハ:トッカータとフーガ
J.S. バッハ:アリオーソ
J.S. バッハ:G 線上のアリア
J.S. バッハ:「管弦楽組曲2番」より
第2部
J.S. バッハ:「フーガの技法」より 抜粋
ラヴェル:ボレロ
Lynx: オリエンタル・ナビゲーション
各曲の前にメンバーが代わるがわる述べる説明や自分たちの紹介も楽しく、またたく間に2時間が過ぎた。なお、アンコールの求めに応えて、3.11 大震災被災者のために Lynx が作曲した "Little Prayer" と、「ふるさと」の演奏があった。料金 2000 円も手頃で、楽しいコンサートだったが、会場に空席が多かったのは惜しいことだった。
テーマ・メロディの音符を逆順にも用いるなどの、バッハの作曲技巧についても聞いたので、以前に買って読みかけたままになっている Douglas Hofstadter の Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid*(初版 1979 年)を近日中にぜひ読みたいと思った。
* 和訳:ダグラス・R・ホフスタッター著; 野崎昭弘, 柳瀬尚紀, はやしはじめ訳,『ゲーデル、エッシャー、バッハ―あるいは不思議の環』20 周年記念版 (白揚社; 2005).
In the evening of August 24, I went to Westy Hall near here to listen to the concert of the flute ensemble Lynx with my wife. Lynx consists of four flute players. It was formed in 1997 while they were students of the Tokyo University of the Arts, has continued activities at home and abroad, and released the best album "re" from Sony Music Direct for the first time in 2009. It is noteworthy that each member is a mother of a small child. The program was as follows:
Part 1
J.S. Bach, Toccata and Fugue
J.S. Bach, Arioso
J.S. Bach, Air on the G String
J.S. Bach, From "Orchestral Suite No. 2"
Part Two
J.S. Bach, Excerpts from "The Art of Fugue"
Ravel, Bolero
Lynx, Oriental Navigation
The members alternately talked about pieces they performed and about themselves, making us pleasant. So, two hours went by rather quickly. In response to the request of encore, they played "Little Prayer" and "Furusato (Native Place)." The former was an original piece composed by Lynx for the victims of 3.11 Earthquake. The concert was quite enjoyable with its affordable price of admission (2000 yen), but it was regrettable that there were many empty seats in the hall.
The performers also talked about such techniques in Bach's composition as the combined use of subject melody and the same in the reverse order of notes. This made me want to read in the nearest future Douglas Hofstadter's Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid (first published in 1979), which I had bought many years ago and had not yet read.
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